strandafgang barnaart 18, 2041KB
+31 23 5715660
info@thalassa18.nl

Beste Strandtent van Nederland

Beste Strandtent van Nederland

Blik op de zee, voetjes in het zand én op je wenken bediend worden. Wie zin heeft in een dagje chillen moet volgens kenners bij Thalassa in Zandvoort zijn. Het bedrijf is (alweer) uitgeroepen tot de beste strandtent. Een familiebedrijf ‘met diepe wortels in het zand.’

“Dit is een felbegeerd iets hoor, in onze sector, ik voel me net Max Verstappen”, zegt Huig Molenaar (69), oprichter van Thalassa. Het bedrijf won al een keer de titel voor de provincie Noord-Holland, maar was niet eerder de landelijke winnaar.

Ruim een jaar geleden gaf Molenaar, die het pand opkocht in 2003, het stokje door aan zijn kinderen. Oudste zoon Huig (jr.) bestiert het paviljoen op dit moment. “De titel is vooral voor hen een enorme opsteker, ik ben echt trots, trots, trots”, aldus Huig senior.

Wortels in het zand

Deze verkiezing voor de beste strandtent wordt elk jaar georganiseerd door strandwebsite Strand Nederland, in de samenwerking met onder meer Stichting NederlandSchoon en Koninklijke Horeca Nederland.

Volgens de jury is Thalassa ‘een familiebedrijf met diepe wortels in het zand’. “Het belang van continuïteit van het bedrijf zorgt voor een visie op de lange termijn en een heldere kijk op het hier en nu”, valt in het juryrapport te lezen.

Rode konen

“Wij leven en ademen strand en houden rekening met de natuur”, zegt Molenaar over die wortels. “Ik kom uit een familie van vishandelaren en heb wel eens aan mijn moeder gevraagd: moe, ik ben zeker op het strand verwekt? Toen kreeg ze rode konen.”

Thalassa wordt geprezen om duurzaamheid, er zijn duurzame materialen gebruikt en er staan dito producten op de kaart. De vis is bijvoorbeeld altijd dagvers en gecertificeerd. “Ik doe zelf de inkoop nog”, zegt Molenaar. “Bij wijze van afbouw voor mijn pensioen. Maar helemaal stoppen met werken doe ik denk ik niet. Dat zou voor mij fataal zijn.”

‘Het is als een fris bed’

Molenaar werkt ook samen met de gemeente om het strand schoon te houden, dat is immers belangrijk. Molenaar ziet dat terug in zijn klanten. “Zij waarderen de details, zoals de aandacht voor een schoon strand. Dat is je visitekaartje, het is net als in een fris bed stappen. Is het schoon, dan voel je je thuis.”

Hoe die tevredenheid zich financieel vertaalt wil de ondernemer niet kwijt. “Daar ben ik ouderwets in”, zegt hij. “Maar als het niks opleverde, dan zouden we het niet doen.”

Zelfgemaakte kelder

Daarnaast denkt hij slim na over z’n elektriciteitsverbruik. “Het meest trots ben ik misschien wel op mijn zelf aangelegde kelder, daar staan drie vaten met elk 1000 liter bier.” Die koelte van de kelder zorg ervoor dat het bier nauwelijks gekoeld hoeft te worden en er bespaard wordt op energie.

Sinds een aantal jaar is Thalassa, vernoemd naar de godin van de zee, het hele jaar rond open. Dat is volgens de eigenaar ‘best bikkelen’. ” In de winter moet je knokken voor je boterham, maar zonder wrijving geen glans”, grapt hij.

Tevreden klanten

Desondanks gaat het goed met Thalassa en veel strandtenten in Nederland. Volgens horeca-adviesbureau Van Spronsen & partners groeide het aantal strandpaviljoens tussen 2012 en 2016 met 9 procent tot 441 bedrijven. Mede dankzij de ‘populariteit van alles wat met buiten te maken heeft.’

https://www.rtlz.nl/business/artikel/4272841/winnaar-beste-strandtent-wij-leven-en-ademen-strand

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Call Now Button